Migraine

Migraine is een typische kloppende hoofdpijn die vaak gepaard gaat met misselijkheid, braken en een extreme gevoeligheid voor licht en/of geluid. In de west Europese landen heeft maar liefst 11% van de bevolking last van migraine. Migraine wordt veroorzaakt door bepaalde stoffen in het brein die zorgen voor een plotselinge verwijding van de bloedvaten. Uit recent onderzoek blijkt dat het hebben van migraine aanvallen op den duur schade oplevert in de hersenen.

Hoe zit dit nou precies?
Vanuit de schedelbasis loopt onze vijfde hersenzenuw, nervus trigeminus, naar alle delen van het gezicht. Deze zenuw zorgt voor de zintuigelijke waarneming van het gezicht en verstrekt vervolgens de informatie over deze waarneming aan bepaalde hersendelen. Tevens loopt deze zenuw naar de bloedvaten aan de onderkant van de hersenen, de bloedvaten in de hersenvliezen en de zenuwbanen en zenuwkernen die pijn registreren in de hersenschors.
Bij een migraine aanval raakt het vasculaire systeem (systeem met betrekking tot de bloedvaten) van de trigeminus ontregelt. De bloedvaten in de hersenvliezen verwijden zich waardoor zenuwuiteinden rondom deze bloedvaten geprikkeld en geactiveerd raken. Als gevolg hiervan ontstaat er een prikkel van pijn en wordt rondom de bloedvaten in de hersenvliezen een ontstekingsreactie veroorzaakt. Deze reactie zorgt voor een opeenhoping van vocht en prikkelende stoffen die de bloedvaten nog meer laten verwijden. Dit alles zorgt voor de typische migraineverschijnselen: hoofdpijn, misselijkheid en een overgevoeligheid voor licht en/of geluid.

Hoe gaan we dit tegen?
Zoals u eerder las vervoert de hersenzenuw prikkeling vanuit het gezicht naar onze hersenen. Deze taak bevat 80% van het werk van de zenuw. De prikkeling van in de hersenen naar het gezicht, de hoofdpijn die u voelt, is de tweede taak en deze bevat de overige 20%. Dit betekent dat de weg van gezicht naar hersenen voorrang heeft op de prikkeling van de hoofdpijn. Wanneer we vanuit het gezicht een prikkel geven naar de hersenen stopt deze de verwijding van bloedvaten in de hersenen en dus de pijn prikkel.

Hoe doen we dat?
Door het toepassen van manuele lymfe drainage, zeer lichte massage van de huid waarbij het onderhuid bindweefsel en de lymfevaten gestimuleerd worden, wordt vanuit het gezicht een prikkeling meegeven aan de hersenzenuw richting de hersenen en de bloedvaten. Deze prikkeling werkt de prikkeling voor de ontstekingsreactie rond de bloedvaten tegen. Deze tegenwerking zorgt ervoor dat de verwijding van de bloedvaten onder de hersenen en in de hersenvliezen stopt en de afgaven en opeenhoping van vocht en prikkelde stoffen sterk wordt geremd. De pijnprikkel dooft daarmee langzaam uit.

Welk effect levert dit op?
Momenteel hebben we verschillende patiënten onder behandeling voor migraine. Wat we terugkrijgen van deze patiënten is dat de tijd tussen de aanvallen van migraine zich duidelijk verlengt. Eerder kreeg een patiënt een migraine aanval één keer per maand, waar ze sinds de behandeling nu al drie maanden geen aanval meer heeft gehad.
Ook horen we dat de periodes tussen de aanvallen van migraine er enkel een lichte hoofdpijn optreedt die met een paracetamol te verhelpen is.
Kortom merken we met het minimale aantal patiënten die in behandeling zijn een mooie verbetering. Wij hopen meer patiënten te mogen ontvangen om deze studie verder uit te werken.

Sanne Waterlander