Wat is fysiotherapie

Niets is voor de mens zo normaal als bewegen. Op allerlei manieren, liggend of staande, speelt z’n bewegingsmechanisme ‘n rol. Totdat er ineens een storing optreedt in het dagelijkse ritme en we praten over bijvoorbeeld pijn in de rug of een zeurende knie.Ons bewegingsritme wordt ineens in lichte of zware mate belemmerd. De oplossing voor dit probleem biedt de fysiotherapeut. Hij helpt u weer zo normaal mogelijk te bewegen. Fysiotherapie is een paramedische discipline die zich bezighoudt met de behandeling van klachten aan het steun- en bewegingsapparaat van de mens.  Na een anamnese en onderzoek, behandelt de fysiotherapeut de patiënt. Sinds 2006 is het mogelijk om zonder verwijzing van een huisarts de fysiotherapeut te bezoeken.

Anamnese

De eerste stap van het fysiotherapeutisch onderzoek is het in kaart brengen van de klachten van de patiënt door middel van een gesprek, dit noemt men een anamnese.
Hierin vraagt de fysiotherapeut onder andere naar de oorzaak, symptomen en gevolgen van de klacht. Uit de anamnese haalt de fysiotherapeut belangrijke informatie  over de klachten van de patiënt, voor het onderzoek.

Anamnese

Onderzoek

Het onderzoek begint veelal met een inspectie waarbij de fysiotherapeut kijkt naar stand of houdingsafwijkingen aan het lichaam. De fysiotherapeut kan ook kijken naar specifieke bewegingen waarbij de patiënt last heeft, hierbij kan men denken aan klachten tijdens het lopen of klachten tijdens het werk.

Na de inspectie gaat een therapeut vaak verder met het maken van actieve of passieve bewegingen van spieren of gewrichten of een specifiek vervolgonderzoek.

Onderzoek

Behandeling

Na aanleiding van het onderzoek stelt de fysiotherapeut een persoonlijk behandelprogramma op voor de patiënt.

Het doel van de behandelingen kan bijvoorbeeld zijn:

• Verbeteren van het functioneren van (deel)gebieden van het lichaam
  • Optimaal functioneren binnen de grenzen van een chronische aandoening
  • Pijn verminderen
  • Oefeningen om lichaamsdelen sterker te maken
  • Informeren en adviseren rondom klachten.